2018. sze 29.

Hol kapok megbízható fajtaazonos chili magot?

írta: Iszka
Hol kapok megbízható fajtaazonos chili magot?

Hol kapok megbízható fajtaazonos chili magot?

#chilimag #vetőmag  #https://www.kardinalis.hu

Ez egy ütős kérdés!

chilimag400.jpg

Elmesélem  a történetem. 2010 körül kezdődött, hazai erős paprika magokkal kezdtem ez egy könnyű út volt, a macera akkor kezdődött, amikor próbáltam beszerezni nevesebb, hírhedtebb chili magokat. Ez egy rémálom volt! Ebben az időben kénytelen vagy a webes képekre és a hozzá adott szövegekre keresve jó forrásokat találni. Kiválasztod a terméket, tavasztól őszig foglalkozol a növényekkel és jön a felismerés a termés növekedésénél, hogy általában jól át is basztak. Nem minden esetben estem pofára, de mindig tanultam valamit. Minden évben próbáltam magot fogni azokból a növényekből melyek tényleg jónak tűntek, vagy olyan változatok lettek, amik felkeltették az érdeklődésemet. Nem tudom pontosan, de 25 helyről biztosan vettem már magokat.

Mára 2018-ban már 200 feletti chili / paprika faj/fajta/változatú maggal próbálkoztam. Közben tanultam, olvastam és tapasztalatot is szereztem. Most már elég jól tudok szelektálni ez nálam azt, jelenti elültetek 30-50 magot egy fajtából, már csírázáskor a leglassabbakat kilövőm, majd növekedéskor is a túl erős és a túl lassúakat szintén, jön a levélforma, szín és a virág szerinti válogatás. Majd a kézi porzás és közben a védelem a külső beporzástól. A külső porzódás a legnagyobb hiba esetünkben. A paprika 300 méteres körzetből képes a keresztbe porzásra a szél és a rovarok útján! Tehát, ha csak egy fajtát ültetsz, és a szomszédodban van másik paprika, akkor a te növényeidből nyert magok biztosan 25%-ban kereszteződnek. Igazából ez nem nagy gond az első évben, ha csak a termés kell számodra, a termésed az lesz, amit szerettél volna. A gond csak a magokból nyert következő években termesztett növényeid változatossága lesz. Ezt használják ki a nemesítők, csak tudatosan. Most akinek fontos a megbízható mag az részben megszívta. 2. 3. évtől ez a folyamat már sokkal jobban kijön.

Térjünk vissza rám, próbálok mindent megtenni a jó magokért így első éves magokat nem szoktam eladni. Puff! Jön a nagy válogatás ismét és a növényenkénti elzárás. Virágzásig nagyon szép növényeim vannak, de amint bezárom őket hervadoznak kevés nekik a fény és a levegő. Plusz szinte hetente 9-10 naponként kapják a champion wg-t mert a pollenháló alatt elég jól elő tudnak jönni a baktériumok és a gombák. Előtte meg a rovarokra is figyelni kell nagyon. Tehát második évben a növényt önmagával porzom be, ha megfelelőnek találom a növényt, majd termés éréskor jön a totális válogatás. 8-10 növénnyel indulok, növényenként 2-3-5 terméssel, ebből lesznek a magok, amik jól össze lesznek keverve és mehetnek is akár hozzád, hogy nyugodtan tudj fajta azonos növényből termeszteni.

Akkor még leírom a 3. szezont is, gondolom, ha eddig elolvastad, akkor ez is érdekel. 3. évben könnyű dolgom van a 2. éves magokból ültetek, válogatok, itt már inkább csak a lassú növekedésű egyedeket veszem ki a termesztésből, 2-3 növényt ültetek egy edénybe ez lehet 4-6-8-12-20 literes, ez a növények habitusától függ. A virágokat az összeültetett növényekből és másik edényben nevelt egyedekből is próbálom át porozni. Ez ám a jó móka! Ezek a magok a legjobbak a vetéshez! Na meg van még számtalan dolog amire nagyon kell figyelni! Időjárás, mindenféle kártevő, talaj? Szép egy szakma ez! Mondjuk jobban szeretem ezt csinálni, mint a Japán-német multinál folyamatos műszakban gépet javítani...

Szóval nem könnyű dolog jó chili és szinte bármilyen vetőmaghoz jutni, főleg akkor ha nem csak hobbi szinten akarjuk saját felhasználásra, mert itt azért már lehetnek apró meglepik! Próbáljatok meg jobb és megbízható helyekről vásárolni magokat, növényeket. Vannak jó fórumok, termesztők, kereskedők, akik rég óta tartják magukat és még sokáig szeretnének a piacon, jó helyen és nagyon jó minőségben fenn maradni. Nem elég a szép és színes fénykép és a nagy szövegre hagyatkozni!

Elérhetőségeim:

https://www.kardinalis.hu

https://www.facebook.com/KardinalisShop/

hello @ kardinalis.hu

Telefonon általában nem érsz el!

kardinalis_google.jpg

 

Sajnos én annyira piciben csinálom, hogy hivatalosan nem is tudom minősíteni, sem törvényi szabályzások miatt sem a parcellám mérete és anyagi lehetőségeim miatt sem, így én is csak megbízható magárus lehetek. Ha ezt az utat tudnám akár laborban csinálni és nem csak egy 1200 m2-es területen, akkor elkérhetnék magonként 300-600 Ft-ot, ennek hiányában maradok a megbízható magárus szintjén. Mondjuk nekem ez majdnem elég is, de szeretnék nagyobb lenni és fogok is! Jelenleg van egy paradicsomom, amit 7 éve próbálok nemesíteni a saját igényeimre Barna néven kapható nálam. :) Chili fronton is pár éven belül lesz 2 saját nemesítésem! Több nem mert ez egy még bonyolultabb történet! Hacsak nem történik valami jó maghasadás velük, a barna paradicsom is így jött létre.

Szólj hozzá