2018. jan 07.

Chili magvetés segítség

írta: Iszka
Chili magvetés segítség

Sok embernek a nagy gondja a magvetés. Én a saját bevált módszerem megosztom veletek. Sok buktató lehet, de ez elég hülye biztos. Bocsi. Nem részletezem, hogy pontosan mit vegyél, leírom, hogy én hogyan szoktam, otthon, lakásban, 1000 vagy akár 10 maghoz is jó lehet!

Még több információ elérhető még a https://www.facebook.com/kardinalischili/ elérhetőségen, vagy a https://www.kardinalis.hu oldalamon.

paprika_mag.jpg
Szükséges feltételek: lehetőleg állandó meleg, 24-26 Celsius fok. Magok amik legalább 2 hete hidegben vannak kb. 10-12 C fok majd vetés előtt legalább 2 hétig stabil melegben a konyhaszekrény tetején szárazon. Legalább 40 cm hosszú, minimum 10 cm magas alul-oldalt zárt balkonláda, PALÁNTA FÖLD, nem fekete tőzeges nagyon zsíros levegőtlen talaj, esetleg barna szálas tőzeg, esetleg 04-es kavics, víz, (alkoholos filc, növényjelölő,) konyhai áttetsző fólia, spriccelő, legalább 1-2 óra nyugalom. (10 maghoz elég 10 perc is)
Kezdés ideje: én keleti sötét lakásban csinálom, kiegészítő napi 12-18 óra COB ledes fénnyel. Nem a legjobb ez a fény, de bizonyítottan hatékony és olcsó. ÉN Február 18-29 között indítok.
A folyamat: tiszta balkonládákat 1,5-2 cm magasan feltöltöm 30-35 fokos vízzel, erre megy az edény 3/4-ed magasságáig szoba meleg PALÁNTAFÖLD, kissé tömörítem, esetleges nagyobb darabokat kiveszem, sima legyen a talaj. Kicsit várok, ha úgy érzem, hogy a talaj nem tocsog a vízben akkor jöhetnek a magok, ha túl nedves szórok még rá talajt, ha száraz akkor lehet spriccelni.
Az edény szélétől 1,5 cm-es részt kihagyok, ezen a részen általában nem fejlődnek jól a növények. A magokat kb. 1x1 cm távolságra szórom, nagyobb térköz lehet, kisebb lehetőleg ne! A magokra, egyenletesen kb. 0,5cm talaj. Plusz táp nem szükséges! Gombaölő esetleg kerülhet a vízbe, de nem szükséges. Ha mindent jól csináltunk akkor kb. 3-4 cm hely van a talaj felső része és az edény teteje között. Az egészet ÁTTETSZŐ fóliával letakarhatjuk, a fóliát postás gumival pluszban rögzíthetjük, kb. 40cm hosszú ládára oké, felette már kicsi a gumi. Ha konyhai fóliát használunk az tapad nem szükséges pluszban rögzíteni.
Az egész mehet fel a hűtő-konyhaszekrény tetejére. Nekem szerencsém van a régi építésű lakással, a konyha hosszú egyik oldalt a gázcső, másikon a fűtés csövek mennek, ide kerülnek a csíptetős lámpák nem kell barkácsolnom. Első körben C. Reaper, 7Pot, Moruga, majd 2 hetente megyünk a light verzió felé.
2 napig semmit nem csinálok, esetleg kukucskálok, hogy a fólia belülről párásodik-e, ha igen akkor jó úton járunk!
2. napon egy fontos leselkedés: van-e szemmel látható jele a penésznek, gombának! Ha igen akkor gombaölős spriccelés. Általában nem kell, de érdemes naponta 2-4 alkalommal 20 perceket szellőztetni.
4. nap körül néhány mag már mocoroghat, de jellemzőbb az 1 hét utáni hajtás.
Amikor kezdenek a sziklevelek megjelenni érdemes a lámpákat beüzemelni, hogy rövid szárak legyenek, ha megnyúlnak, akkor gyengülnek a növények.
Eleinte a lámpák közel legyenek, napi 18 órát mehetnek is. 40cm hosszú ládához 1 db 15Watt-os Cob irányított fényű, 60 cm hosszúhoz 2 db égőt használok.
Múlik az idő és a sziklevelek feltapadnak a fóliára, ez nem baj, pár napig még bírják, de lassan le kell venni a fóliát. Ez egy sokk lesz nekik, de le kell venni a takarást, naponta lehetőleg többször langyos vízzel lehet spriccelni.
Lassan megjelennek a normál levelek is, ha a lámpák felé nőnek, akkor jó, ha nem akkor több lámpa szükséges. A lámpák úgy elegyenek beállítva, hogy a melegük ne szárítsa ki a felső leveleket. Öntözés is fontos, lehetőleg langyos víz, a talaj ne száradjon ki, de ne is álljon a vízben. Amikor megjelennek a 2. normál levélpárok én akkor szoktam elkezdeni a gyökérképző tápanyag pótlást. Sok termék van, maradjunk annyiban, hogy gyökérképző legyen! P túlsúlyos, én a folyékony tápot szeretem, feloldom és ezzel öntözök 2 naponta.

Amikor van 3-4 levélpárunk, akkor kezdem a Nitrogén túlsúlyos pl.: NPK 6:4:2 öntözést, 4-6 levél esetén már az erősebb növények mennek ki a déli lépcsőházba! Ott ismét kapnak egy sokkot, sokkal hidegebb van, kevesebbet öntözök, kevesebbet spriccelek. Viszont kapják a természetes fényt! Közben a megüresedett helyre bent ültetem a következő magokat. Nem szoktam unatkozni március-áprilisban.
Én elégé válogatós vagyok, eleinte a lassú növényeket és az eltérő levélformájú, levélszínűeket kihúzom, finoman. Így is jön a következő lépés ideje: lassan szét kell ültetni a növényeket. A Metro-ban szoktam venni műanyag poharakat, 2 dl űrtartalmukat. Talaj marad a palántaföld, villával szépen megfontoltan elkezdem kiszedni a növényeket. 1 pohárba 1 növény, kb 1cm-vel mélyebbre ültetve, talajt jól benyomkodva, nyakig öntözve, majd mennek vissza ki a lépcsőházba. Kb. április közepe van az első ültetés már kapja a kiegyensúlyozott tápoldatot, általában megelőzésként kapnak 1-2 alkalommal felszívódó rovarölős kezelést is, 4-5 pár normál levelük van, néhány el is kezd virágozni. Ezeket a virágokat/bimbókat leszedem. Nekem nem célom a termés mennyiség, én magozok, így én ráérek. Lassan jön a május, ekkor dönteni kell, hogy nagyobb pohárba kerüljenek vagy stagnáltassam őket. Időjárás, lehetőség a szabad levegőre... nekem lesz velük még egy nagyobb melóm, át kell szállítanom őket a kertbe, ott van egy télikert, sokkal nagyobb hely, de hidegebb, mint a lépcsőház itthon.
Utolsó lépés nálam, hogy a poharakból mehetnek a palánták a nagyobb edényekbe. Nálam a szabadban lesznek, nem sátorban, edényenként alátéttel az alátétek több okból is jók. Nem másznak fel a giliszták, rovarok a talajban, a tápanyagok nem folynak el. 3-4-5-6-12 literes edényekben, egyesével, de néhány 2-3 tövenként kerül az új edénybe, támaszték tövenként szükséges. Most is kb. 1 cm-el mélyebbre. Itt a talaj már tartalmaz esetemben agyagos kerti földet, 0,4-es sódert, perlitet, megkezdődik a Ca, Fe hozzáadása és a Kálium túlsúlyos tápoldatozás.
1-2 dolog ami jellemző nálam az kimaradt, de a lényeg bent van ebben a leírásban. Remélem egy kis segítséget tudtam adni! Nagyon sok múlik azon, hogy a növények az elején milyen körülmények között nőnek. A túl gyors és a túl lassú növekedés sem biztos, hogy előnyös. A befektetett munka ideje és a minősége is nagyban meg fogja hozni a sikert! Egyszerűbben és gyorsabban is lehet palántákat nevelni, de ahhoz egy klimatizált növényház kellene, nekem ehhez még pár év kell! Az édes paprikák, paradicsomokhoz kevesebb a szuper - extra erős chilikhez több idő, pénzmag és munka kell.
Mindenkinek sok sikert kívánok aki ezt az utat választja!
Baráti üdvözlettel! Iszak László.

paprika.jpg

Szólj hozzá