2014. feb 14.

Miért párásodik a szélvédő?

írta: Iszka
Miért párásodik a szélvédő?

Jó kérdés!

Alapjában egy egyszerű fizika és némi kémia elegyedhet ebben a történetben, de egyszerűen megfogalmazom. ;)

A levegőben elég sok víz van és ez képes kicsapódni. Főleg üveg és fém felületeken. Ráadásul ha kicsapódik akkor látszódik is és ez zavar minket! Nagyon zavar!

.

Mit tehetünk?

1 lépés! Kinyitunk minden ajtót az autón és szellőztetünk! Letöröljük az üvegről a vizet. Na ezt a rongyot nem tesszük vissza a kocsiba!!! Esetleg egy bekötött zsákban, különben a párolgó víz ismét kicsapódik az ablakon. Ablakmosóval lemossuk az ablakot. Láss csodát! 1-2 hétig kevesebb a pára a kocsi ablakában. Ez nekünk azért még nem elég.

Induláskor ajtók nyitva, de lehetőleg húzzuk le az ablakokat, motor elindít majd a fűtést azonnal levesszük hideg levegő befújására! Csutkán a ventilátorral! Lehetőleg a levegő irányát csak a szélvédőre irányítsuk! Ha van hátsó ablak fűtés, akkor (a már járó motor után) be lehet és kell is kapcsolni.

.

Eltűnt a pára! Menjünk! Gyorsan beülünk, lehetőleg többen kicsit lehelünk, rátoljuk a fűtést és az első kereszteződésben ismét nem látunk semmit! Az üveg még mindig hideg! A meleg levegő a fűtésből és a szánkból ismét az üveghez érve leadja a pára nagy részét! Mi a megoldás? Lehet menni lehúzott ablakokkal, fújatni a szélvédőre a hideg levegőt és a motorvizet minél hamarabb fel kell fűteni, hogy tudjuk melegíteni a szélvédőt. Klímások előnyben! Lehet tolni!

Akik rövid 1-2 km utat tesznek meg, azok idáig el sem jutnak. pedig a gond nagy része ebből adódik: nincs kifűtve a kocsi!

De hogyan lehet gyorsan befűteni a kocsit? A forgalmi és a kresz helyzetéhez képest egy fokozattal kisebben járatjuk a kocsit. A spórolósok most tuti elájulnak! Nincs mese pörgetni kell a motort! Ha már van meleg vizünk (nem langyos!) akkor a teljes fordulaton hajtott ventilátorra apránként engedhetjük a meleg levegőt.

Láss csodát! Az első szélvédőn kilátni! Meg a hátsón is ha megy az ablakfűtés! Ekkor lekapcsolható ez  is.

.

Megálltunk rohanjuk a dolgunkra! Ha kell pára a kocsiba akkor igen! Különben megállás előtt elkezdhetjük visszahűteni a kocsi utasterét, ablak lehúz, fűtés levesz, áramol be a friss levegő! Megálláskor 1-2 percre hagyjuk nyitva a kocsi minél több ajtaját, így kismértékben lehűl minden felület, kevesebb lesz a kicsapódás. Sajna soha nem fog meg szűnni teljesen csak csökkenteni tudjuk. Dönteni kell: lássunk vagy vakon közlekedjünk!

A nedves rongyot meg ne felejtsük a kocsiban! Ugyanez vonatkozik a téli szélvédő takaró fóliára és társaira!

A folytatásban: az a kocsi akkumulátorának használata!

Szólj hozzá